izzuddinmohd.blogspot.com

berkongsi kerana cakna


Kuatkan azam untuk memboikot

“Arghhh… McD****d dah kena boikot. Tak boleh ah nak pergi makan lagi lepas ni.” Penulis memberi respons semasa melihat satu poster kempen memboikot.

“Alah, rileks ah. Bukannya kau mati pun kalau tak makan kat situ. Boleh hidup lagi.” Rakan yang berada di sebelah membalas, tegas.

Kempen memboikot barangan Israel dan Amerika Syarikat yang dilancarkan secara besar-besaran sebagai membalas serangan ke atas Semenajung Gaza, Palestin baru-baru ini cukup memberi kesan kepada kehidupan banyak orang. Masakan tidak, banyak produk dan jenama yang disenaraikan seolah-olah sudah sebati dengan kehidupan seharian. Untuk meninggalkan dengan semerta, amatlah sukar untuk dilakukan. Di sinilah sebenarnya kita boleh menilai tahap sebenar keprihatinan kita terhadap penderitaan yang ditanggung rakyat Palestin. Jika kita betul-betul ikhlas dan prihatin, menyertai kempen boikot sebegini pastinya satu tugas yang mudah untuk dilakukan.



Kebanyakan orang tidak menyedari bahawa mereka sebenarnya mempunyai banyak pilihan barangan dan jenama yang boleh dijadikan alternatif untuk menggantikan produk-produk yang diboikot. Tidak kiralah samaada produk makanan, alatan ataupun pakaian, pilihan alternatif sentiasa ada tersedia. Cuma masyarakat sahaja kurang menyedari kerana terlalu lama disogokkan dengan barangan yang sama sahaja, yang sebenarnya adalah ‘peluru’ dan ‘bom’ yang membunuh rakyat Palestin.

Jadi, apa yang diperlukan sekarang adalah keazaman dan keteguhan yang tinggi untuk mengambil bahagian dalam kempen boikot yang dilancarkan. Bukan setakat itu, apa yang lebih penting lagi sebenarnya adalah sifat istiqamah dan konsisten agar kempen yang diadakan dapat dilakukan untuk jangka masa yang panjang, supaya Israel dan Amerika dapat merasakan akibat tindakan mereka ‘membelasah’ orang-orang Islam.

Relevenkah memboikot?

Kenyataan seorang Pegawai Kedutaan Amerika Syarikat di Malaysia dalam sebuah akhbar baru-baru ini menarik perhatian penulis. Mengikut katanya, kempen memboikot yang dilancarkan sekarang adalah sesuatu yang tidak rasional, tidak relevan. Alasannya, bukan sahaja ekonomi AS yang akan terjejas, tetapi ekonomi Malaysia akan turut menerima tempias yang sama. Ini kerana kebanyakan produk yang dikeluarkan adalah dengan hasil usaha niaga dengan pengusaha-pengusaha tempatan. Menguatkan lagi dakwaannya, beliau mengingatkan yang negara ini adalah negara membangun, yang ekonominya masih bergantung kepada kuasa-kuasa ekonomi seperti AS.

Tetapi, kalau difikirkan dengan lebih mendalam, kenyataan dikeluarkan sama sekali tidak tepat. Kempen boikot, sekiranya berjaya, akan mewujudkan ruang market yang baru, kerana pegguna akan mencari alternatif kepada barangan yang diboikot mereka. Pada masa inilah, peluang boleh diambil untuk mengisi kekosongan yang ditinggalkan. Walaupun ini mungkin satu tugas yang sukar, tetapi inilah jihad kita. Jihad untuk menguasai ekonomi sendiri, jihad untuk menguasai ilmu dan teknologi yang selama ini dikuasai oleh mereka. Memetik kata-kata seorang penceramah, “Mereka boleh jual ayam goreng sampai ke seluruh dunia, sampai kita sendiri pun menjilat jari makan ayam mereka. Jadi, apa kurangnya kita? Kalau mereka boleh buat, kenapa kita tidak?”

Wallahu ‘alam.

0 comments:

Post a Comment