izzuddinmohd.blogspot.com

berkongsi kerana cakna


Mengikut kata Imam Nawawi, uzur solat itu hanya dalam dua keadaan, iaitu:
- jika kamu tertidur
- sekiranya kamu terlupa.

Maksudnya, jika seseorang itu tertinggal solat fardu disebabkan oleh kedua-dua situasi ini, dia terlepas daripada dosa meninggalkan solat. Tetapi, apabila bebas daripada kedua-duanya (terjaga daripada tidur atau teringat semula), maka wajib baginya untuk menunaikan solat fardu tersebut dengan kadar yang segera, dengan niat ‘ada’an’, bukannya ‘qadha’.



Bagi mereka yang dah bangun semasa masuk waktu, dan dengan sengaja menyambung tidurnya hingga habis waktu solat, alasan tertidur tidak boleh digunakan. Begitu juga bagi mereka yang dengan sengaja menangguhkan solat sehingga terlupa untuk menunaikannya. Bagi situasi-situasi sebegini, pelaku tersebut mendapat dosa meninggalkan solat dengan sengaja.

Namun begitu, sebagai umat Islam yang taat, janganlah kita selalu menjadikan tertidur dan terlupa sebagai alasan untuk kita melewatkan, atau meninggalkan solat. Contohnya, solat subuh. Janganlah kita terlalu kerap bangun lewat setiap pagi, hingga terlepas waktu subuh. Seharusnya, kita berusaha untuk sentiasa menunaikan solat di awal waktunya. Bukankah banyak fadhilatnya kalau bersolat di awal waktu?

Petikan dari program al-Kulliyyah: Solat Darurat, yang disiarkan pada hari Jumaat, 21 November 2008 di TV3, Inspirasi Hidupku


0 comments:

Post a Comment