izzuddinmohd.blogspot.com

berkongsi kerana cakna


Prof. Dr. Sidek Baba (Profesor Pendidikan di Institut Pendidikan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia), Datuk Dr Ma'amor Osman (Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia), Mortadha Lau Abdullah (Pengerusi Persatuan Cina Muslim Malaysia Cawangan Sarawak), Mohd Yunus Pathi Mohd. (Yang Dipertua Persatuan Pengasih Malaysia). Semua nama ini adalah individu-individu yang dianugerahkan sebagai Tokoh Maulidu Rasul 2009. Mereka sememangnya wajar diiktiraf, kerana sumbangan yang telah diberikan mereka.

Turut menerima anugerah adalah dua orang anak muda iaitu Muhamad Ahmad Zahid dan Muhammad Haziq Samrat. Muhammad Ahmad diiktiraf sebagai penghargaan kepada dirinya yang merupakan johan kategori bacaan/suara terbaik Musabaqah Hafazan al-Quran 30 juzuk pada Anugerah al-Quran peringkat Antarabangsa Dubai 2008. Beliau berjaya menghafaz Quran pada usis 10 tahun. Bagi sesiapa yang ada menonton rancangan “Mari Bertarannum” di TV9, pastinya pernah mendengar lantunan dan alunan suara beliau ketika memperdengarkan bacaan al-Quran. Sememangnya cukup enak untuk ditangkap telinga.

Secara ikhlas, penulis sebenarnya lebih terharu dengan anugerah yang diberikan kepada adik Muhammad Haziq Samrat, seorang kanak-kanak OKU yang tidak sempurna anggota tubuh daripada paras pinggang ke bawah. Beliau diiktiraf bukan kerana sumbangannya, tapi lebih kerana ketabahan, kecekalan dan semangat yang beliau tunjukkan. Gambaran sikap dan sifat yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w..


Penulis masih ingat ketika menonton satu dokumentari ringkas berkenaan dengan adik Muhammad Haziq, yang pernah disiarkan sebuah stesen TV beberapa tahun dahulu. Masih berbekas dalam ingatan penulis melihatkan bagaimana beliau bergerak; menggunakan tangan dengan dibantu sebuah kotak papan beroda yang dibuat sendiri, yang semeangnya uzur. Mujurlah, ada insan dan pihak yang bermurah hati sudi menyumbangkan sebuah ‘skateboard’ bagi membolehkan beliau bergerak dengan lebih baik. Penulis juga masih ingat menonton beliau belajar di dalam kelasnya, bermain bola sepak dengan rakan-rakannya, dan membantu ibubapanya mebuat kerja-kerja rumah. Langsung beliau tidak menganggap ketidaksempurnaan yang dimiliki sebagai beban, sebagai batu penghalang. Kekentalan semangat yang sepatutnya dicontohi warga lain.

Semoga adik Muhammad Haziq berjaya mencapai cita-citanya menjadi seorang peguam.

Semoga Allah meberkati hidupnya.

“Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya.”
(surah al-Baqarah: 286)

1 comments:

=)

Post a Comment