izzuddinmohd.blogspot.com

berkongsi kerana cakna


"Di akhirat kelak, ada empat perkara yang akan dipersaksikan di hadapan Allah s.w.t. Yang pertama, Rasullullah s.a.w. akan bersaksi di hadapan Allah bagi menyempurnakan syahadah rasul-rasul terdahulu, yang telah bersaksi di hadapan umat mereka bahawa di akhir zaman kelak akan lahir Rasulullah s.a.w. sebagai nabi akhir zaman.

Semua rasul akan menjadi saksi kepada umat masing-masing. Dengan kesaksian para rasul itu, akan terbukti sama ada manusia sebenarnya menjadi pengikut yang setia kepada rasul berkenaan ataupun sebaliknya. Begitu juga Rasulullah s.a.w. yang akan menjadi saksi kepada umatnya, akan dibuktikan kelak siapakah di kalangan umat baginda yang benar-benar melaksanakan syariat Allah dan mencintai sunnah nabi-nabiNya, mahupun sebaliknya.

Kesaksian yang akan dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w. sendiri akan mendedahkan umatnya di hadapan Allah s.w.t., sama ada mereka sebenarnya daripada golongan mukmin yang sejati, ataupun golongan munafik dan juga kafir yang mengingkari Allah s.w.t.."

Dalam satu hadis, diriwayatkan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. ada bersabda, "Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku, mereka itulah yang menyayangiku."

Cuba renungkan ke dalam diri masing-masing, setelah banyak sunnahnya kita tinggalkan, setelah banyak ajarannya kita lupakan, layakkah diri kita untuk menerima kesaksian daripada Rasulullah? Layakkah diri kita untuk diiktiraf sebagai umat Baginda? Jawapannya, fikir-fikirkanlah sendiri.

Petikan dan suntingan daripada ‘Bertemu Janji Allah: Menyingkap Kisah Mahsyar Yang Menyayat Hati’ tulisan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat


0 comments:

Post a Comment