izzuddinmohd.blogspot.com

berkongsi kerana cakna


Pada suatu hari, seorang budak lelaki miskin yang hidup sebagai penjual barangan dari pintu ke pintu dan biasanya menjual di kawasan-kawasan perumahan, kehabisan wang. Pada masa itu, rasa lapar menyengat dirinya. Tika sampai di sebuah rumah, budak itu memutuskan untuk meminta sedikit makanan. Namun, segala hajat dan keberaniannya hilang apabila melihat seorang wanita muda membuka pintu. Budak itu hanya meminta segelas air untuk menghilangkan rasa dahaganya. Wanita itu memandang budak itu, sayu. "Pasti dia lapar," hati wanita itu bergumam.

Wanita itu masuk ke rumahnya. Seketika kemudian, dia keluar membawa segelas besar susu. Dihulurkan dengan penuh kasih sayang kepada budak yang bertandang ke rumahnya. Budak itu mengambil dan meminum susu yang diberi perlahan-lahan. Dia bertanya, "Berapa saya perlu bayar untuk segelas susu ini?"

"Kamu tidak perlu membayar apa-apa pun, ibu bapa kami dahulu sering mengajar kami supaya tidak meminta bayaran dan balasan sekiranya melakukan sesuatu kebaikan." Wanita itu menjawab, tersenyum.

Budak itu menghabiskan susunya. "Terima kasih untuk susu yang diberikanmu," kata budak tersebut. Hatinya berbisik, "Jauh dari dalam hatiku, aku berasa sungguh terharu atas kebaikan wanita ini. Sungguh, dia tidak sombong walaupun dia seorang yang senang!" Saat anak kecil yang miskin itu meninggalkan rumah wanita muda yang disinggahinya, dia bukan hanya merasa badannya lebih segar, tetapi keyakinannya pada Allah dan sesama manusia menjadi lebih kuat. Sebelumnya dia sudah berputus asa dan hampir menyerah dengan takdir hidupnya yang miskin.

Masuk Hospital

Beberapa puluh tahun berlalu, wanita muda itu, yang kini lanjut usianya, menghidap satu penyakit yang agak serius dan kritikal. Doktor-doktor di hospital daerah tidak lagi mampu mengubati penyakitnya, apalagi pada masa itu dia menjadi seorang janda yang hanya menerima pencen suaminya yang bekerja di stesen kereta api. Atas cadangan keluarganya, wanita itu dipindahkan ke hospital di bandar bagi menjalani pemeriksaan lanjut. Namun, penyakitnya masih tidak dapat diubati. Akhirnya, selepas menjual segala barang-barang miliknya, ditambah dengan bantuan daripada sahabat-sahabatnya yang lain, wanita itu dibawa ke ibu kota bagi menerima rawatan yang lebih rapi daripada doktor pakar.

Ketika di sebuah hospital di ibu kota, seorang doktor pakar dipanggil supaya melakukan pemeriksaan ke atas wanita itu. Semasa mendengar nama kampung asal wanita itu, doktor itu kelihatan terkejut. Dengan segera, dia bergegas turun ke kamar wanita itu. Dengan sekali pandang sahaja, di terus mengenali wanita itu. Wanita yang pernah memberinya segelas susu di waktu dia kelaparan dulu. Dia memutuskan dan bertekad untuk melakukan yang terbaik untuk membantu merawat wanita tersebut.

"Yang penting, wanita itu mesti sembuh." Begitulah janji doktor tersebut. Mulai dari hari itu, wanita tua yang terbaring lemah mendapat perhatian doktor pakar itu dengan penuh kasih sayang yang tulus ikhlas. Selepas tiga bulan berada di hospital, dengan izin Allah, akhirnya dia pulih seperti sedia kala.

Bil Rawatan Perubatan

Selesai rawatan, pihak hospital mengeluarkan bil-bil pembiayaan perubatan untuk wanita itu. Saat menerima bil-bil itu, wanita itu dirundung gundah. Dengan rasa gelisah, dia memberanikan diri membaca bil-bil yang diperoleh. Tertera dengan terperinci jumlah bayaran yang perlu dibayarnya. Tinggi jumlahnya, tidak termampu untuk dibayar oleh wanita itu. Semenjak perniagaan yang dibina bersama arwah suaminya menempuh kegagalan kerana ditipu orang, dia jatuh miskin. Tambahan lagi, satu-satunya anaknya masih belum bekerja. Sungguh, dia tiada kemampuan untuk melunaskan bayaran yang dikenakan.

Tika masih lagi meneliti bil-bil yang diberikan pihak hospital, ada sesuatu yang menarik perhatian wanita itu, tertulis pada hujung salah satu lembaran bil yang dipegangnya. Dia membaca tulisan tersebut, "Telah selesai dibayar dengan segelas besar susu.". Tertera juga nama doktor pakar yang merawatnya, seorang doktor yang dulunya budak miskin yang pernah minum segelas susu di rumahnya.

Air mata mengalir dari matanya. Terharu dengan pertolongan yang diberikan. Hatinya yang bahagia mengucapkan doa dan pujian, "Terima kasih ya Allah, kasih-Mu telah memancar melalui hati dan tangan manusia."


Pengajaran Cerita

Kadang-kadang, kita terlupa akan kebaikan yang pernah kita lakukan, tapi Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang tidak pernah lupa. Dia akan membalasnya pada waktu yang kita tidak menyangkanya.

Sekiranya ditanya, apakah yang membuatkan manusia menjadi sangat bahagia? Mungkin jawapan yang paling tepat adalah dengan memberikan kebahagiaan kepada orang lain. Memberi sememangnya lebih indah daripada menerima. Dengan memberi, dapat mewujudkan rasa rendah hati di hadapan Allah, dapat memberikan kebahagiaan yang kekal abadi baik pada yang menerima mahupun pada yang memberi. Kini, sudah tiba masanya untuk kita memberi dan berkongsi semampunya apa yang kita miliki dengan orang lain. Bukankah sebahagian daripada apa yang kita miliki saat ini milik orang-orang yang lebih memerlukannya dan memang sepatutnya kita berikan kepada mereka?

*Dipetik dan disunting daripada "Segelas Berisi, Segelas Kosong?" tulisan Parlindungan Marpaung terbitan PTS Millenia Sdn. Bhd.


1 comments:

indahnya...andai kita tak mampu hendak memberi harta...mengukir senyuman kepada orang lain juga..merupakan satu kebaikan yang Allah tidak akan sia-siakan..begitu luasnya ruang untuk membuat kebaikan...

Post a Comment