izzuddinmohd.blogspot.com

berkongsi kerana cakna


"Saya tak layak menghuni Syam. Bumi ini sangat mulia, bakal dipijak oleh Imam Mahdi, imam yang dinanti-nanti." Syabab mengemukakan alasan kepada Syeikh Sobir.

"Sepatutnya kamu bercita-cita nak dekat dengannya." Syeikh Sobir tidak dapat menerima alasan kata-kata Syabab.

"Ya. Malah, saya berdoa layak menjadi tenteranya. Namun sekarang, saya perlu bersama bangsa saya. Siapa nak ingatkan mereka tentang fitnah akhir zaman?" Syabab mengemukakan hujah baru.

"Kamu tahu apa yang terjadi di Syria di akhir zaman?" Uji Syeikh Sobir.

"Bumi suci ini bakal diperintah oleh al-Sufyani, penguasa zalim. Dia akan hantar tentera ke Makkah untuk bunuh Imam Mahdi yang baru dibai'ah. Akhirnya, mereka ditelan bumi di al-Baida, satu tempat dekat dengan Madinah," jawab Syabab lancar.

Syabab mendapat maklumat itu daripada seorang Syeikh di Jami' Abdullah bin Rawahah. Syeikh Sobir mengangguk kemudiannya bertanya, "Lagi?"

Syabab menggelengkan kepala. Tidak banyak maklumat yang diketahui.

Syeikh Sobir lalu menambah, "Selepas itu, bangsa Rom masuk ke A'maq atau Dabiq, satu kawasan yang dekat dengan bandar Halb (Aleppo) Utara Syria. Bersempadan dengan Turki. Imam Mahdi dan tenteranya akan datang menumpaskan pencerobohan itu."

Maklumat itu menyebabkan Syabab terlopong. Dia bagaikan tidak percaya Bandar Halb pernah dijejaki kedua-dua kakinya.

"Allah memelihara Syria," ujar Syabab. Syeikh Sobir mengaminkan.

"Tahukah kamu? Dajjal sedang dirantai di Kepulauan di Laut Syria iaitu Laut Tengah atau Laut Yaman."

Mata Syabab terbeliak mendengar bicara Syeikh Sobir. Bulu romanya tegak berdiri.

"Betul?" Syabab minta kepastian, bukan kerana tidak percaya tapi lantaran terkejut.

"Perkara akhir zaman termasuk dalam perkara ghaib. Mana boleh bercakap dengan andaian akal sendiri. Mesti ada sandaran yang tepat. Hal ini ada dalam hadis sahih Muslim, Abu Daud dan at-Tirmizi. Ini hadis daripada Fatimah binti Qois r.a. Kamu harus baca hadis-hadis tentang akhir zaman. Dajjal muncul ketika kita lupa tentang kedahsyatan firnahnya." Peringatan Syeikh Sobir kedengaran tegas.

"Dari mana ia akan keluar?" Syabab berminat untuk mengetahui lebih lanjut. Bahasa Arabnya lancar.

"Dari Timur. Sama ada dari Khurasan atau Asfahan atau suatu tempat antara Iraq dan Syria. Riwayat ini tak bertentangan. Boleh jadi ia keluar dari Khurasan, mengumpul pengikut dari Yahudi Asfahan lalu masuk ke tempat antara Iraq dan Syria." Dada Syeikh SObir sarat dengan ilmu dan maklumat. Syabab kagum.


"Saya berlindung dengan Allah daripada menemuinya." Syabab berdoa.

"Ya. Rasulullah s.a.w. sendiri mengajar kita mohon dijauhkan daripadanya dalam doa selepas bacaan tahiyat akhir. Fitnahnya terlampau dahsyat. Hinggakan semua Nabi dari Adam sampai Muhammad disuruh mengingatkan kaumnya tentang Dajjal. Hanya sedikit yang dapat mempertahankan keimanan," ujar Syeikh Sobir serius.

"Bagaimana doa dalam tahiyat akhir tu?" Syabab melonjak inginkan kepastian.

"Oh, anak muda! Kasihan sekali. Kamu baru dengar tentang doa ini?" Syeikh Sobir geleng kepala.

Syabab diam. Dia bertanya bukan kerana tidak tahu tetapi untuk memastikan sama ada doa yang diamalkannya sama atau tidak dengan doa yang dimaksudkan oleh gurunya.

"Benarlah manusia makin lupa tentang bahaya Dajjal hingga kurang menyediakan diri untuk menghadapinya. Tapi kamu belum terlambat hai pemuda. Pastikan kamu mencari doa itu." Syeikh Sobir memberi tugasan.

"Syeikh, boleh betulkan bacaan saya kalau tersilap," pinta Syabab. Dia membaca doa yang pernah dihafaz saat itu juga.

"Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada seksa neraka Jahanam. AKu berlindung kepada-Mu daripada seksa kubur. Aku berlindung kepada-Mu daripada fintah Dajjal yang pembohong. Aku berlindung kepada-Mu daripada fitnah hidup dan fitnah mati. AKu berlindung kepada-Mu daripada banyaknya dosa dan hutang. Aku berlindung kepada-Mu daripada kejelekan fitnah kaya dan kejelekan fitnah fakir. Aku berlindung kepada-Mu daripada kejelekan pendengaran, penglihatan, lisan dan hatiku. Aku berlindung kepada-Mu daripada dikembalikan kepada umur yang terlalu tua. Dan aku berlindung kepada-Mu daripada mati dalam keadaan ingkar kepada agama-Mu."

"Jangan lupa juga baca dan hafaz sepuluh awal dan akhir surah al-Kahfi. Ada dalam hadis riwayat Muslim," pesan Syeikh SObir. Syabab lega kerana dia telah lama mengamalkannya. Lebih-lebih lagi, amalan itu daripada sumber yang sahih.

"Syeikh, Nabi Isa akan turun membunuh Dajjal kan?!" Syabab berminat berbual lanjut soal itu.

"Betul. Baginda akan turun di sisi Menara Putih sebelah Timur Damsyik, Syria. Rasulullah s.a.w. sebut dalam hadis riwayat Muslim. Imam al-Barzanji menyebut, setelah itu, selepas Zuhur, Baginda akan ke Baitul Maqdis. Di situ, Baginda menemui Imam Mahdi ketika solat Subuh, pagi kedua." Syeikh Sobir menarik nafas. Ada garis gelisah di wajahnya mengenangkan dahsyatnya peristiwa akhir zaman.

"Subhanallah! Syria benar-benar bumi berkat." Wajah Syabab penuh takjub. Syeikh Sobir mengharapkan pemuda itu berubah fikiran untuk tetap tinggal di Syria.

"Syeikh, peristiwa ini sangat penting. Saya perlu pulang memberi peringatan pada kaum saya." Demikian keyakinan Syabab, Syeikh Sobir tidak mampu lagi menghalang. Malah, dia memuji semangat pemuda itu.

"Pulanglah pemuda. Mungkin kamu lebih diperlukan di sana. Jangan lupa menghantar berita selalu ke Damsyik dengan e-mel. Damsyik akan mengenang dirimu." Kata-kata Syeikh Sobir membuatkan Syabab berasa amat terharu. Kolam matanya bergenang.

Wallahua'lam.

*Dipetik daripada "Syabab Musafir Kasih" tulisan Fatimah Syarha Mohd. Noordin terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd.


0 comments:

Post a Comment