izzuddinmohd.blogspot.com

berkongsi kerana cakna


Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila kamu melihat Allah s.w.t. memberikan nikmat kepada hamba-Nya yang selalu mebuat maksiat (derhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah disitidrajkan oleh Allah." (Riwayat at-Tabrani, Ahmad dan al-Baihaqi)

Manusia yang derhaka dan sering berbuat maksiat selalu terkeliru dengan pemikirannya apabila mereka merasakan nikmat yang datang kepada mereka adalah kerana Allah s.w.t. merelakan perbuatan maksiat yang mereka lakukan. Manusia istidraj adalah manusia yang lupa bersyukur atas setiap nikmat yang dikurniakan oleh Allah kepadanya. Walaupun diberikan begitu banyak nikmat oleh Allah, namun mereka tetap melakukan maksiat kepada-Nya. Anggapan mereka, Allah merestui apa yang mereka sedang lakukan. Orang-orang yang beramal soleh dipandang hina, apatah lagi jika golongan ahli ibadah itu tidak semewah atau sesenang mereka.

Ada di kalangan mereka yang berkata, "Dia itu, siang dan malam beribadah di masjid, tetapi basikal pun tidak mampu dibeli. Sedangkan aku yang setiap malam berseronok di kelab-kelab malam, hidup dengan kemewahan. Aku tidak pernah beribadah, tetapi rezeki datang mencurah-curah. Kalaulah dia itu seperti aku, tentu dia juga boleh hidup mewah."

Meneliti pada sejarah, ramai manusia yang dikurniakan Allah dengan rezeki yang melimpah-ruah, tetapi mereka ingkar bahkan kufur kepada Allah. Firaun, Namrud, Qarun; kesemuanya diberikan kekayaan yang tidak terfikir di akal. Malangnya, mereka telah berlaku curang kepada Allah. Bahkan lebih teruk lagi, ada yang mengaku bahawa merekalah Tuhan sekalian alam. Kenikmatan dunia sungguh telah menjadikan mereka sombong dan angkuh. Akhirnya, mereka dibinasakan Allah dengan penuh keaiban. Namrud tewas kepada nyamuk, Firaun lemas ditenggelami lautan, manakala Qarun lenyap ditelan Bumi.

Jika kita kaji dan fikir sedalam-dalamnya, pasti akan terjawab segala persoalan yang mengganggu fikiran kita, mengapa orang yang kafir boleh hidup kaya, dan orang yang berbuat maksiat boleh hidup senang dan mewah. Ternyata, pemberian Allah kepada mereka bukanlah sesuatu yang diredhai-Nya. Semua itu adalah 'perangkap' yang disediakan oleh Allah, bertujuan untuk menghancurkannya apabila tiba masanya kelak. Allah tidak meredhai kehidupan mereka. Alangkah sia-sianya hidup jika tidak mendapat keredhaan Allah.

Lantaran itu, umat Islam sentiasa diingatkan supaya tidak leka dengan segala nikmat yang diperoleh. Sesungguhnya, apa sahaja yang dinikmati adalah pinjaman semata-mata daripada Allah, bila-bila masa sahaja nikmat itu boleh ditarik balik.

*Dipetik dan diolah daripada "Tundukkan Hati: Rahsia Keikhlasan Hidup Di Dunia Fana" tulisan Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Annual Bakhri Haron terbitan Anbakri Publika Sdn. Bhd.


0 comments:

Post a Comment